28. januar 2020

-Sportsbransjen trenger en real opprydning

Det sier vår egen Reidar G. Mueller, partner i Varde Hartmark, og ekspert på varehandel til DN mandag 27. januar.

Han mener den negative trenden bransjen er inne i kommer til å snu, men at det krever endring i tankesett og fokus, fra å ha et tradisjonelt og ensidig fokus på vekst, til å satse mer på lønnsomhet og bærekraft.

 

Sportbransjen helt spesiell

– En rekke aktører i bransjen har de siste årene opplevd utfordringer. Bransjen har gjennom flere år vært kraftig rigget for vekst, og en ekstremt bred, dels kannibaliserende distribusjon har medført store varelagre, økte rabatter og hyppigere tilbudsstimulering. Problemet er ikke at vi primært kjøper færre varer enn før, men at vi handler i flere kanaler samtidig som konkurransen er mye tøffere grunnet overkapasitet og full markedstransparens. Dette er ikke lenger bærekraftig, og strategiene må endres til å være mer kunde- og lønnsomhetsfokuserte, sier Mueller og fortsetter:

 

– Flere andre bransjer innen varehandelen har de siste årene blitt rammet av stagnasjon og volummessig nedgang i antall handlende i butikk. Det spesielle med sportsbransjen er at de rammes to-tre år etter andre bransjer, og at de ikke har plukket opp de omkringliggende tendensene før nedgangen nå har rammet dem selv. Nå er det behov for nytenkning og en strategiendring, avslutter Mueller.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin