20. januar 2020

Søker løsninger langt utenfor egen bransje

Tekst: Marianne Mazarino Håkonsen, partner Varde Hartmark

I år skal jeg gå på et foredrag som normalt ville vært helt utenkelig for meg. Vi som jobber med eiendom og kjøpesentre har nemlig hørt det samme foredraget de siste 10 årene.

Nettbutikker som spiser markedsandeler. Nye forretningsmodeller og forbrukertrender. Det er lett å bli inspirert. Det er lett å bli motivert. Men så er det gjennomføringen da. Det er langt mer krevende.

 

Og finnes egentlig alle løsningene innen egen bransje? Jeg tror perspektiver fra andre utviklingsmiljøer kan være det som gir næring til det neste store.

 

– Entusiasme sterkere enn all verdens bankgaranti

Investorer har kjøpt seg inn i kjøpesentre med forventninger om høye og trygge leieinntekter. Og takket være den tradisjonelle butikkmiksen med dagligvare og de store kleskjedene, så har det å putte penger i et kjøpesenter vært god butikk for mange. Men når butikkjedene konsoliderer og forbrukertrendene endres må kjøpesentrene tenke nytt. Eller man bør allerede ha tenkt nytt.

 

Hvis ikke vil andre posisjonere seg, differensiere seg og kapre den kunden du har jobbet for å beholde.

 

For meg handler omstillingsevne om å se for seg ting du ikke ser akkurat her og nå. Du må tegne noen fremtidsbilder og tenke deg frem til en tilværelse som ikke eksisterer.

Eiendomsutviklere, retailere og gjerne aktører utenfor dette økosystemet må i større grad sitte sammen og tenke morgendagens handel.

 

Nye leiemodeller, nye tilbud og mer effektive butikkflater.

 

Også må man prøve.

 

Vi ser er at de som lykkes i denne bransjen er i kontinuerlig endring. De tør å prøve. De tør å feile. Fordi et perfekt kjøpesenter er bare perfekt hvis det endrer seg hele tiden.

 

Jeg husker to unge gutter som kom til meg og ville starte butikk i et senter jeg utviklet. De klarte verken å stille sikkerhet eller betale minimumsleien som arealet krevde. Men jeg så potensialet i gründerne som sprudlet av vilje for å lykkes. De viste at de hadde evnene som skulle til. Butikken kom opp i trippel marsjfart og de endelige leieinntektene endte på 3 ganger så mye som forventet.

 

Det er fascinerende å møte folk med entusiasme sterkere enn all verdens bankgaranti.

 

La lokalmiljøet ta stor plass

De kjøpesentrene som lar lokalmiljøet ta stor plass, bygger fremtidige relasjoner det ligger verdiskapning i. Det moderne kjøpesenter byr på opplevelser, tilbud og tjenester vi alle ønsker og trenger i hverdagen.

 

Kino, bowlingbaner, sykkelverksted, fastlege, kontorfelleskap, konsertarenaer, dekkskift, e-sport-turneringer, treningssenter. Mulighetene er mange hvis du tør å tenke scenarier utover en workshop på to timer.

 

Forbrukerne tvinger nemlig bransjen til å tenke nytt. Og venter du for lenge kan det fort være for sent. Det gjør denne jobben så spennende.

 

Så nå ser jeg etter et nytt foredrag, langt utenfor denne bransjen. Kanskje lar jeg meg inspirere til et nytt prosjekt som bør testes. Kanskje ikke.

 

Jeg må i alle fall prøve.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin