Marianne Bjarstad er tidligere toppleder i Bik Bok.

6. april 2020

5 ting vi kan hjelpe deg med NÅ

Alle virksomheter berøres av Koronakrisen, og for mange er situasjonen svært alvorlig. Men det finnes grep du kan gjøre for å opprettholde så normal drift som mulig - og sikre
fremtidig bærekraft.

Er du sikker på at du har gjort hva du kan for å gjøre det beste ut av situasjonen?

Her er fem konkrete ting vi anbefaler ledere i denne situasjonen. Og vi hjelper deg gjerne på veien.

 

1. Gjennomføre planlagte prosesser og møter.

Det er ingen grunn til at manglende muligheter for å møtes fysisk skal være et hinder i seg selv, og føre til unødvendige forsinkelser i virksomhetens prosesser og drift. Trenger du hjelp til å digitale lederskapet ditt eller gjennomføre planlagte prosesser og møter? Vi hjelper deg gjerne og du kan selvsagte bare ringe meg for en uforpliktende prat.

 

2. Bruk hjemmekontor-situasjonen og tidslommer til kompetansehevning

Dersom du har medarbeidere som på grunn av situasjonen, har mindre å gjøre, er dette tiden for kompetansehevning. Over 1500 deltakere har gjennomført kursene i våre selskaper de siste to ukene.

Vi har relevante digitale kurs for både ledere og medarbeidere som kan gjennomføres fra hjemmekontor. Trenger du å lære ansatte opp i Microsoft Teams eller Google Hangout? Eller ønsker du input på hvordan du kan lede best mulig fra hjemmekontor? Da har vi kurs for deg. Ta en titt på oversikten de neste ukene her.

 

3. Gjør usikkerheten til en ressurs ved utvikling av fremtidsbilder

Du må evne å variere lederstil og beslutningsgrunnlag i forhold til situasjonen og utviklingen. Du må vite når du skal involvere andre, ta beslutningen alene, konsultere ekspertmiljøer, eller støtte deg på et bredt sammensatt team. Vår tilnærming til strategiutvikling tar hensyn til kompleksiteten i en omskiftelig verden.

 

4. Lær av dine erfaringer

Det er muligens ikke siste gang du som leder vil oppleve en krisesituasjon. Derfor anbefaler jeg alle ledere om å evaluere virksomhetenes beredskapsplan, din egen og dine nærmeste medarbeideres handlekraft. Hva vil du endre på neste gang? Hvordan skal du stå bedre rustet til å håndtere en krise eller uforutsette hendelser i fremtiden?

Du kan lese mer om hvilke tips vi har for å håndtere krisesituasjoner i denne artikkelen.

Vi holder også flere digitale kurs i kriseledelse de neste ukene. 

Jeg har selv vært leder og tenkt at “dette fikser jeg selv”. Heldigvis erfarte jeg etterhvert at det å be om hjelp heller ble sett på som en styrke, i stedet for en svakhet. Be om hjelp, og strekk ut en hånd.

 

5. Bygg nettverk i vanskelige tider

Det kommer tider etter dette. Ta vare på dine medarbeidere, også de som er permittert. Ring dine relasjoner; kunder og leverandører. Foreslå samarbeid og allianser. Tenk hvordan du og dine interessenter kan spille hverandre gode.

Ønsker du bare en faglig prat? Jeg tar den gjerne!

 

Marianne Bjarstad

+47 905 40 372
marianne.bjarstad@vardehartmark.no

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin